Petechiae

Petechiae merujuk kepada tempat-tempat yang terdapat bulat-bulat merah di bawah permukaan kulit yang disebabkan oleh pendarahan intradermal ataupun dikenali sebagai pendarahan di bawah kulit. Petechiae berwarna merah kerana terdapatnya kandungan sel darah merah yang telah pecah daripada kapilari darah di bawah kulit. Pada peringkat akhir petechiae boleh berubah kepada warna unggu biru. Saiz petechiae bersaiz lebih kurang 3mm diameter dan tidak pucat apabila ditekan atasnya.

Petechiae boleh dilihat di banyak tempat seperti di kaki, bahu, paha, pergelangan kaki dan tangan. Punca-punca yang boleh menyebabkan petechiae seperti:

  • Trauma:

Ruam petechiae muncul disebabkan trauma pada kulit atas sebab-sebab yang lain.

 

  • Tekanan:

Apabila tekanan yang berlebihan digunakan pada badan, ia akan timbul pada kawasan-kawasan tersebut.

 

  • Pendarahan:

Apabila saluran kapilari darah tercedera, ia boleh membawa kepada pendarahan. Darah merah yang pecah di salur kapilari darah akan berkumpul di bawah kulit kerana ketiadaan pembukaan di bawah kulit.

 

  • Reaksi alahan:

Sesetengah ubat-ubatan boleh membawa kepada kepada kesan alahan dalam badan yang menbawa kepada tempat-tempat berlakunya petechiae.

 

 

 

 

 

  • Penyakit autoimun:

Suatu penyakit autoimun boleh menunjukkan tindak balas yang cepat daripada system imun badan. Badan akan menghasilkan antibody yang boleh menyerang tisu-tisu dan organ-organ badan yang lain dan mengganggap mereka sebagai benda-benda asing. Hal ini boleh menyebabkan kerosakan tisu dan menyebabkan darah lisis.

 

  • Jangkitan virus:

Jangkitan virus yang menyebabkan pembekuan darah tidak berlaku secara normal dan  menjejaskan pembekuan darah.

 

 

  • Thrombocytopenia:

Penyakit ini berlaku disebabkan jumlah pletlet dalam badan yang rendah. Keadaan ini biasanya berlaku sebagai kesan sampingan daripada ubat apabila seseorang itu mengalami jangkitan.

 

  • Leukemia:

Leukemia adalah satu penyakit yang mengancam nyawa seperti kanser sum-sum tulang. Leukemia boleh menyebabkan bacaan pletlet rendah.

 

  • rawatan perubatan yang tertentu seperti radiasi dan kemoterapi, Idiopathic Thrombocytopenic Purpura (ITP), leukemia dan lain-lain seperti sum-sum tulang yang kurang menghasilkan platlet, sepsisemia.

 

  • Ubat-ubatan yang boleh menyebabkan Petechiae adalah seperti warfarinanticoagulants (Comadin) atau heparin, aspirin, kortisol juga boleh menyebabkan Petechiae.  

Agen infeksi yang mungkin.

  • Staphylococcus epidermidis.

–        Ujian katalase positif

–        Ujian koagulase negatif

–        Gram positif kokus

–        Tidak fermentasi manitol

–        Sensitif pada Novobiocin 

KAITAN DENGAN PESAKIT

Kaitan antara agen infeksi dengan penyakit pesakit tersebut.

    Staphylococcus epidermidis adalah salah satu daripada 33 spesis Staphylococcus genus. Staphylococcus epidermidis menyebabkan biofilm berkembang pada peranti plastik yang diletakkan di dalam badan. Hal ini biasa berlaku pada kateter intravena dan prostesis perubatan. Jangkitan juga boleh berlaku pada pesakit dialysis atau sesiapa sahaja yang menggunakan alat plastik yang diimplan mungkin telah tercemar. Selain itu juga Staphylococcus epidermidis boleh menyebabkan endokarditis. Keadaan ini sering berlaku pada pesakit yang rosak injap jantungnya. Dalam beberapa kes lain, jangkitan bacteria ini boleh berlaku pada pesakit hospital.

     Staphylococcus epidermidis merupakan normal flora yang berada di kulit seperti di hidung, dan lain-lain membranemukus dan mempunyai sifat patogenik yang sangat rendah. Staphylococcus epidermidis yang berada pada permukaan luka pada kulit akan masuk ke dalam salur darah dan menyebabkan sel darah merah pecah. Hal ini boleh menyebabkan bakteremia.

    Antibiotik adalah tidak sesuai dalam penjelasan biofilm. Rawatan yang paling sesuai dijalankan adalah menghapuskan ataupun menggantikan implant yang telah dijangkiti. Selain itu, mencuci tangan juga boleh mengurangkan penyebaran jangkitan.

 PATOGENESITI:

•Staphylococcus epidermidis  merupakan normal flora pada kulit manusia. Bila Staphylococcus epidermidis  terlalu banyak  pada permukaan kulit dan berlakunya luka, Staphylococcus epidermidis  akan masuk ke dalam salur darah.
•Staphylococcus epidermidis  akan menyebabkan sel darah merah pecah dan menyebabkan keracunan pada salur darah ataupun bakteremia. sel darah merah yang pecah di bawah kulit akan menyebabkan petechiae.
•Keadaan petechiae berlaku disebabkan thrombocytopenia iaitu kekurangan sel platlet dalam salur darah yang  menyebabkan sel darah tidak membeku dengan sempurna. hal ini menyebabkan pendarahan.
•Stapylococcus epidermidis boleh menyebabkan meningitis dalam infeksi kronik.

RUJUKAN:

  1. Wilks, David; Farrington, Mark; Rubenstein, David. Infectious diseases manual.
    Chichester,imej:Wiley,2008.p84.
    http://site.ebrary.com/lib/msulib/Doc?id=10233066&ppg=92
    Copyright © 2008. Wiley. All rights reserved.
  2. Prabakaran, G.. Introduction to Soil and Agricultural Microbiology.

Mumbai, IND: Global Media, 2010. p 150.

http://site.ebrary.com/lib/msulib/Doc?id=10416040&ppg=159

Copyright © 2010. Global Media. All rights reserved.

  1. Ali, S. Mansoor; Hussain, Syed Yawer. Practical Manual of Biotechnology.

Jaipur, IND: Global Media, 2009. p 181.

http://site.ebrary.com/lib/msulib/Doc?id=10416473&ppg=181

Copyright © 2009. Global Media. All rights reserved

Leave a comment